Wednesday, March 22, 2017

Anda Kreatif Membuat Dialog?

Assalamua'laikum


Siapa yang free, boleh luangkan masa anda dengan membuat dialog mengikut susunan gambar 😉





Tuesday, March 21, 2017

Lose Weight, Live Healthy

Assalamua'laikum

Simple tips to lose weight from NourAdieb 😉

Baru dua tahun aku duk Kedah, berat aku dah naik sebanyak 13-14 kg menjadikan berat aku 55 kg 😱. Tahniah buat diriku kerana berjaya menternak lemak 🎉.


Kalau ikut jadual BMI ni, dengan ketinggian 147.5 cm, berat aku tak boleh lebih dari 52.2 kg. 50.0 kg pun aku dah rasa cam overweight 😨. Pastu timbul plak dah bintik-bintik putih kat bawah mata menandakan kandungan kolestrol dalam badan aku tinggi 😢.
Bukan jerawat tau! Tapi inilah bintik minyak & kolestrol (gambar contoh)

Bila dapat bintik putih tu, baru insaf nak jalani kehidupan yang sihat. Nak ikut diet Atkins, memang tak dapat lah. Sehari tak sentuh nasi pun dah menggelupur 😷. Jadi, aku buat tips aku sendiri 😄.

1) Belajar makan sayur dan banyak makan buah-buahan 🍎🍊🍉🍓🍆🍅

Aku sangat tak suka makan sayur 😒! Demi nak hidup sihat, aku slow-slow belajar makan sayur. Cuma sampai sekarang tekak aku tak boleh terima sayur sawi. Yang lain oklah. Aku ni jenis yang suka mengunyah dan kena ada sesuatu dalam mulut. Jadi, kopok-kopok yang selalu aku kunyah-kunyah tu aku ganti dengan buah-buahan. Yang penting, elakkan makan buah selepas makan nasi!
Pisang setiap hari aku makan. Pegi ja kampung sebelah, dapat pisang RM2 seikat 😁

Kalau turun time 'tamu' (pasar), kengkadang beli 'sikui ' (tembikai)



2) Jangan sesekali skip sarapan!

My mom sangat pentingkan pengambilan sarapan. Kata my mom, " Jangan tinggalkan sarapan. Sebab tiada sarapanlah perut masuk angin. Dah tersumbat. Pastu makan banyak time tengah hari. Terkejut perut. Salah cara mau turunkan berat badan tu!"

3) Minum susu tepung dan kurangkan minum susu tin.

Aku suka minum susu. Tapi, kengkadang malas nak buat. Jadi selalu order neslo ais ikat penuh, takpun milo ais ikat tepi. Yang tak pernah order, jus cinta ikat mati ke hati awak 😘. Ciaciacia

Minuman bergas, minuman bergula aku dah berjaya elak 😁 Lagi satu, minum banyak air kosong. Kalau nak pi mana-mana, bawalah air kosong dari rumah. Dah boleh jimat duit, tak payah beli kat luar. 

Petua nak awet muda; minum air kosong sebaik bangun pagi, sebelum gosok gigi 👄😉
Susu tepung Everyday menjadi pilihan sebab susu ni sedap 🍶. Tak payah guna gula. Pandai-pandailah adjust sukatan susu + air tu. Aku minum susu 3× sehari; sarapan + tengah hari + malam. 

4) Kurangkan pengambilan nasi.

Kalau dulu, penuh nasi dalam pinggan. Dah lah penuh, pastu tambah lagi nasi. Kalau kat kedai, kengkadang minta nasi tambah. Dalam sehari tu, 4-5× makan nasi 😂

Sekarang ni, satu jam sebelum makan nasi, aku akan minum air susu sebab minum susu ni pun dah buat aku kenyang. Pastu makan buah, jadi aku hanya larat makan nasi setengah senduk ja. Tapi kalau lauk masak lomak 😍, susah juga nak menahan sebab favorite 😂

5) Kurangkan pengambilan makanan berminyak & minuman bergula.

Parents aku jenis yang tak suka makan kat luar. Lagi baik masak sendiri kat rumah sebab kita tau sukatan penggunaan minyak dalam masakan 😉. Lagi-lagi sekarang ni harga minyak naik. Kalau lauk, kebanyakannya sekarang ni masak rebus ja. Dah kurang masak yang bergoreng. Sayur plak, ikut jenis sayur tu. Mana yang sesuai direbus, rebus ja. Yang lain, tumis dengan minyak yang sedikit.
Hanya telur ja yang guna minyak 😉



8) Jangan tahan nak buang air kecil atau air besar

Kalau ada rasa nak terkucil ke, nak ter'bery' ke 💩, jangan sesekali nak menahan. Pegilah tandas k. 

7) Banyakkan berpeluh

Bil elektrik kami jimat sebab dah tak berapa on kipas kecuali time tidur atau ada tetamu datang rumah. Pastu, terima kasih juga dengan kucing-kucing 🐱 sebab buat kotor dalam rumah 🏠. Rajin jugalah nak nyapu + mop lantai. Keluar juga peluh. Dulu-dulu, rajin juga berzumba dengan Nuget. Tapi, dah abis study ni kena tukar cara lain plak nak keluarkan peluh 😳.

8) Jangan layan stress



Buatlah apa benda yang kau rasa berfaedah, yang penting dapat elakkan diri kau dari rasa stress☺. Bila kau dah stress, mesti kau akan rasa lapar. Bahayaaa 😡!


Lepas amalkan tips ni, aku rasa kehidupan aku otw nak kembali sihat macam dulu-dulu 😄. Bintik kolestrol dah hilang. Tinggal bintik minyak lagi sikit. 

Sekarang, berat aku dalam 45-47 kg camtu sebab kengkadang tgerlanggar tips sendiri 😂. Lagi-lagi sekarang ni cuti sekolah, ramai yang buat kenduri kawen kat kampung ni 💑. Faham-fahamlah kalau dah mai kenduri, makanan ada pelbagai jenis 🍛🍱🍜🍲. Yang pelbagai jenis tu lah yang nak disumbat dalam perut 😍. Susah sebenarnya nak berjihad lawan nafsu makan ni 😞
Ecah pun dah berjinak-jinak minum susu tepung Everyday 😁




Korang ada tips lain nak turunkan berat badan & hidup dengan sihat? Cer kongsi sini 😉






 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb