Tuesday, May 9, 2017

Curi-Curi Cinta

Assalamua'laikum


Pendapat aku, kelainan pada novel Curi-Curi Cinta ini adalah heroin yang berperwatakan 'anak derhaka'.

Intan sebenarnya sorang yang sangat miskin tapi berlagak kaya. Dia malu sebab ada mak yang buta dan menjual tisu di tandas awam. Abangnya, Iskandar pula bekerja sebagai driver Daniel.

Daniel merupakan sepupu kepada kawannya iaitu Peggy. Intan yang kemaruk sangat nak hidup mewah berusaha memikat hati Daniel tapi hati Daniel sudah ditambat Fazura, sepupu Intan. πŸ˜‰

Intan tetap ingin memiliki Daniel walau terpaksa guna cara kotor. Intan buang Iskandar dan maknya sendiri sebab dia yakin 100% yang dia akan jadi orang kaya dan malu ada keluarga yang miskin. Tapi hanya sekadar mimpi, Daniel yang kecewa sebab terpaksa berpisah dengan Fazura rancang bawa Intan tinggal di rumah yang usang, berlubang sana-sini untuk memberi pengajaran pada Intan.

Pada mulanya, Intan memang stress gila sebab terpaksa tinggal di rumah usang seperti pondok buruk dan terpaksa bekerja sebagai pencuci tandas di stesen minyak milik kawan Daniel. Lama-kelamaan, Intan terbiasa hidup miskin dengan Daniel. Timbul keinsafan dalam hati Intan. Tapi, rumahtangga mana yang tidak dilanda ribut?

Intan yang dah taubat kembali pada keluarga yang dia buang dulu. Kau ingat mak kau senang-senang nak terima kau balik lepas kau dah buang dia, Intan??? Intan berjanji untuk dapatkan balik geran tanah yang digadai dulu dengan syarat, dia perlu bekerja sebagai pengawal keselamatan di syarikat Daniel tanpa gaji! Kerana ego, Daniel hanya dapat C U R I - C U R I  C I N T A ja 😏 Kerana hinaan yang Daniel lemparkan, hati Intan dan beku. Memang tak akan la dia nak terima kau balik, Dania
el!

Yang best, Intan mengandung tapi Daniel yang kena alahan 😝 Daniel tak boleh jauh dari Intan, kalau tak...

Kerana satu tragedi, Iskandar meninggal dunia. Intan dan ibunya membawa diri tanpa ada yang tahu di mana mereka berada. Tapi novel ni memang best gila r πŸ‘πŸ‘πŸ‘ Memang betul Intan perangkap Danil supaya dorang dapat kawen, tapi... bacalah sendiri! 😝


Sinopsis novel:

"Kalau dah susah sangat, hantar aje rumah orang tua! Lagipun bila adik kahwin nanti suami adik tu mestilah orang kaya jangan haraplah adik nak kahwin dengan orang miskin. Orang kaya nak ke terima mak mentua macam tu? Abang Is, doa ajelah setiap hari biar Tuhan panjangkan umur abang Is. Kalau boleh biar mak yang mati dulu dari abang Is. Jalankan tanggungjawab dulu jangan senang aje nak lepaskan beban kat orang lain!"

Ya Allah! Terkedu Iskandar mendengarnya. Kenapa perangai adiknya sampai sebegitu rupa? Biadap! Kurang ajar! Berlagak! Sombong! Itulah Intan Raihana. Buang emak, buang saudara kerana duit dia sanggup lakukan apa saja. Perancangan diatur. Daniel Hakim harus menjadi miliknya!

"Hei! Kalaulah niat awak nak tackle saya, sebab berangan nak jadi bini orang kaya. Mulai hari ni! Detik ni! Awak campak terus niat awak tu! Sebab saya akan pastikan, sampai saya mati pun awak tak akan jadi isteri saya!" Itu kata Daniel pada Intan. Namun perancangan Tuhan tiada siapa boleh menghalangnya.

"Saya akan bertanggungjawab Is. Saya akan bernikah dengan Intan. Itu janji saya." Tegas jawapan Daniel. Namun jelas kelukaan pada setiap patah katanya. Dendam Daniel berlingkar di hati. Janjinya! Intan Raihana akan memamah segala perbuatannya nanti!

"Kau ingat aku nak percaya lagi cerita bohong kau tu! Aku tau kau dah terdesak nak ikat aku! Kau goda aku! Kau buat aku jatuh cinta dengan kau dan akhirnya aku tersungkur di kaki kau! Aku akui memang aku dah cintakan kau! Tapi dengan apa yang kau dah buat dekat aku! Mulai saat ini, cinta aku dah mati buat kau! Aku tak akan terima anak tu! Sebab perempuan macam kau bukan saja tak layak jadi bini aku! Tapi kau juga tak layak nak jadi ibu pada anak aku! Aku tak nak anak aku lahir dari rahim perempuan macam kau!" Hambur Daniel sepuas hatinya.

Ya Allah! Luluh hati Intan mendengarnya. Kejamnya lelaki ini. Tanpa dapat dikawal air mata menitis tanpa henti.

"Adik tahu memang manusia tu tak sempurna mak. Sebab adik pun pernah buat kesilapan yang cukup besar dalam hidup adik. Adik kecewakan mak, adik kecewakan abang Is. Tapi akhirnya adik berubah mak. Dia janji nak mulakan hidup baru dengan adik. Tapi mana janji dia mak? Dia campak adik macam kucing kurap! Adik benci dia mak! Adik benci dia! Dia tak layak jadi suami adik! Lelaki ini dah mati dalm hidup adik!"

Kini Daniel Hakim memamah perbuatannya pula. Terlajak perahu boleh diundur terlajak kata inilah padahnya! Curi-curi cinta hanya itu yang mampu dilakukannya. Hati Intan telah mati buatnya! Berdoalah moga cinta Intan Raihana akan menjadi miliknya jua...

Novel ni aku bagi 10.5/10 πŸ˜πŸ˜˜πŸ˜„πŸ‘πŸ‘πŸ‘


28 comments:

  1. Amboi, terlebih rating tu.. Suka betul tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously, best sangat Nesz πŸ˜„πŸ˜πŸ‘πŸ‘πŸ‘

      Delete
  2. dh lama tak baca novel. tapi kalau dah bace mau x ketagih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, kalau dah baca novel tu mesti nak baca dan baca lagi πŸ˜„

      Delete
  3. novel ni belum beli.. Biasa memang kumpul novel karya siti rosmizah ni sbb jln cerita memang best.. akan dtg la kot beli.. Mahai sgt.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestkan novel2 SR 😍 Tu la, harga mahal. Tapi sebab jalan cerita best, sanggup beli 😁

      Delete
  4. pernah baca andai itu takdirnya dari penulis yang sama :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan Andai Itu Takdirnya 😁

      Delete
  5. Replies
    1. Nanti kalau lapang, boleh layan πŸ˜„

      Delete
  6. best cerita ni...banyak unsur pengajaran..nak carilah novel ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, lagipun novel ni macam kehidupan sebenar. Best πŸ‘

      Delete
  7. Amboi terlebih rating tu. Best sangat nampaknya novel ni. Siqah minat dengan Siti Rosmizah tapi tak baca pun lagi semua novel dia. Masuk TBR list dulu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best sangat Siqah. Novel selalunya watak jahat mesti orang ketiga yang ganggu rumahtangga. Tapi yang ni ada jugalah orang ketiga tapi tak banyak muncul

      Delete
    2. Nour tak nak jual preloved ke? Hihi

      Delete
    3. Taknak, kah! Tapi, dah setahun orang pinjam novel tu tak pulangkan dekat sy 😒

      Delete
  8. Bestnya kak baca review nie..x boleh jadi nie.kna cri nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siyes, best novel ni πŸ‘πŸ‘πŸ‘ Mula-mula baca macam nak tumbuk heroin πŸ‘Š

      Delete
  9. macam menarik je jalan citernyee.. lain dr yang lain

    tapi ku tade masa nak baca novel2 skrg nih..klu dah stat mmg takleh buat keje lain dah..nanti ilang fokus..better xyah stat terus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca novel ni memang susah nak stop kan πŸ˜‚

      Delete
  10. Adoi.. Bestnya baca review.. nak cari jugalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari Sha πŸ˜„ Masukkan dalam senarai πŸ˜‰

      Delete
  11. mana nk cari novel ni hahaha bak sini pinjam by posmen ☺️☺️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dapat nak pinjamkan sebab orang yang pinjam belum pulangkan. Dah masuk setahun dah 😒

      Delete
  12. rating terlebih tu..nampak best sangat novel ni, akak dah lama tak beli novel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best sangat-sangat kak πŸ˜„πŸ‘πŸ‘πŸ‘

      Delete
  13. Menarik..rindunya nk baca novel..

    ReplyDelete

 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb