Tuesday, April 18, 2017

Cinta Kau Dan Aku

Assalamua'laikum

Cinta Kau Dan Aku 💘 Siapakah 'kau'? Dan siapakah 'aku'?

Cinta Kau dan Aku merupakan novel kedua novelis Siti Rosmizah selepas novel 'Andai Itu Takdirnya' 📖. Duk hostel dulu-dulu, manada tv nak layan. Godek-godek youtube, jumpa pula drama 'Cinta Kau dan Aku' ni. Try la tengok 1-2 episode, eh eh macam best ja macam syiok ja 😄

Kalau tengok kat drama, tak banyaklah yang sweet. Yang banyaknya kisah brutal 😂👊 Drama dan novel aku bagi 7/10 😏 Terus cecepat aku pegi popular beli novel 😜

Farisya ni minat sangat keja jadi driver. Dia lebih gemar berseluar jeans dan memakai t-shirt 👕, pastu sarung baju kemeja di bahagian luar tanpa dibutang. Topi oren kesayangan sentiasa di kepala.

Jodoh Farish Farisya ni bermula tatkala Farish tak sengaja terlanggar Farisha depan pintu lif. Sebab nak cepat, Farish tak sempat nak minta maaf. Tu yang buat Farisya naik angin selamba dia masuk bilik CEO cari Farish. Cakap punya cakap Farish terima Farisya jadi driver 😄.

Sampailah satu hari ni, sepatutnya Farisya nikah dengan Zack Kapcai tapi Farish ambil alih tempat Zack. Maka, bergelarlah mereka suami isteri 💑. Tak lama dorang kawen, muncul pula Farah (adik Farish 👧) dan Suraya (bekas tunang Farish 👩).

Macam nak tampar-tampar ja Suraya tu 👩✋ Dah dia yang tinggalkan Farish demi lelaki lain, lepas tu muncul balik musnahkan rumahtangga orang 💔😠 Sama juga macam Farah, nama ja adik-beradik tapi sanggup fitnah kakak ipar sendiri kerana dendam 😡

Macam-macam dibuat supaya Farish Farisya berpisah hinggalah rancangan mereka berjaya 😢 Malam tu, Farish Farisya gaduh depan Farah dan Suraya sampai buat Farisya mengamuk gila-gila. Farisya tertumpahkan air atas peha Suraya tak silap aku. Menggediklah Suraya kononnya kepanasan.

"Air tak panas mana, tapi gatal yang lebih"

Part ni aku suka Farisya cakap macamtu. Cecepat dia pegi dapur ambil air panas mendidih nak siram Suraya. Terus Farish tolak Farisya sampai jatuh terhentak kuat dan air tu tumpah di area betis Farisya.

Saat tu, hati Farisya dah retak sejuta, pedih seperti dihiris sembilu terus keluar dari rumah tu dengan kaki yang melecur 🏠. Farisya bawa diri pi kedai burger Zack 🍔. Sebab Suraya dan Farah tau Farisya akan lari pi sana, dorang upah kawan Zack untuk bagi pil tidur 💊. Bila Farish cari Farisya di kedai burger Zack tu, dia nampaklah dorang berdua tidur sama-sama. Padahal kalau tengok, nampak sangat dorang diperangkap 😢

Esoknya, kelam kabut Farisya balik rumah 🏠. Tak sempat masuk rumah, dapat surat cinta yang ditinggalkan oleh Farish 📝. Farish ceraikan Farisya dengan talak 1. Cecepat Farisya pegi KLIA untuk memujuk Farish.
ni scene lepas baca surat berserta lafaz cerai Farish

Penat aku taip 😂 Bacalah sendiri novel tu, tak pun layan drama tu 😏 Kalau dalam drama, aku suka part Farisya tampar Suraya. Pastu dia nak tumbuk Farish.

"Tapi satu aje yang aku bersyukur sangat sekarang ni, sebab aku tak ada zuriat dengan kau. Memang wajarlah Tuhan tak berikan aku anak dengan kau sebab perempuan macam kau sememangnya tidak layak untuk mengandung zuriat aku"

Gila kejam ayat Farish ni 👆, padahal dia tak tahu pun yang Farisya keguguran pada hari yang sama dia diceraikan. Keguguran kerana hentakan yang kuat dan pil tidur yang berlebihan. Siapa punya angkara? Haaa, siapa?!!!
yang ni time kebenaran terbongkar. Farish nak nikah dengan Suraya, Farisya nak nikah dengan Cikgu Zul 


Sinopsis di novel:

"Apa jadi driver? Hei Risya, dah tak ada jawatan lain ke kat tempat kerja Milah tu sampaikan jawatan driver pun kau terima? Dah-dah, balik kampung aje. Tolong mak kat warung lagi bagus. Apa, kau ingat, kau tu jantan ke. Nak jadi driver," marah Mak Timah.

"Kalau saya katakan saya tak kisah untuk memperisterikan awak? Dan saya juga sebenarnya sudah mula menyukai awak, adakah awak akan berubah fikiran dan menerima saya?" soal Farish Hakimi dengan wajah serius.

"Sayang, dari hati tulus yang abang nak beritahu sayang yang abang sungguh bahagia dapat menjadi suami sayang. Abang harap, Risya boleh terima abang dalam hidup Risya. Percayalah, abang ikhlas mengambil Risya sebagai isteri abang".

Sebaik sahaja kaki Farish Hakimi hendak melangkah masuk ke balai berlepas, dia dikejutkan dengan suara yang amat dikenalinya. Suara yang sememangnya amat disayangi, suara yang menyebabkan dia ketawa, suara yang menjadikan hidupnya ceria, suara yang sentiasa berbisik manja di telinganya. Tidak, dia tidak perlu untuk mendengar suara itu lagi. Bukankah suara itu yang telah merobek hatinya? Bukankah suara itu yang telah meragut kepercayaannya?

Harga:
RM19.90 sm
RM22.90 ss





39 comments:

  1. Selalu nampak novel ni tapi mcm kurang minat nak baca..tapii baca sinopsis awk tulis ni,mcm best je...ngeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tengok drama pun best kak 😄 Sebab watak Farisya ni walau miskin, tapi bukan jenis yang senang dibuli

      Delete
  2. kenapa baca ni macam best? kenapaaaa? huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi sy, drama & novel ni best 😄 Lagi2 Farisya jenis yang x mudah dibuli dan ditindas

      Delete
  3. Kak ana ada novel ni. Karya siti rosmizah tak pernah mengecewakan. Kak ana kumpul juga novel2 dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan kak Ana novel2 Siti Rosmizah 😍 Tak pernah mengecewakan. Yang mengecewakan adalah pabila novel2 tu dipinjam tapi x dipulangkan sampai sekarang 😢

      Delete
  4. Haduiii, lambat betul pesta buku nie... Nak beli..nak beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti masuk list novel yang nak dibeli 😄

      Delete
    2. Nanti masuk list novel yang nak dibeli 😄

      Delete
  5. oo..ada kat tv1 ea... akak suka cerita novel ni

    ReplyDelete
  6. Pernah jgak baca novel ni masa zmn muda mudi dulu kalau tak silap. Hehe
    Skarang habis dah lupa dah, cuma ingat gambar cover tu je. Kiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau novel tu best sangat, susah sy nak lupa jalan cerita 😄

      Delete
  7. Sekarang ni, kite agak memilih nak tengok drama Melayu sebab dah boring dengan jalan cerita yang teramatlah cliche. Ini betul best ni? Kalau best boleh tengok. 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi sy, drama ni best start dorang Farish Farisya kawen 💑

      Delete
  8. Alaaa nape hasut ni..hahahahaha, macam geram pula nak tau ending.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Layan Mai, seriously episode 7 sangat best 😄

      Delete
  9. mcm menarik citer novel yg jd telenovela tuuu., ;p

    ReplyDelete
  10. Dulu pinjam kat cousin novel ni sekali da baca ngadap terus..memang best

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, best 😄 Semua novel Siti Rosmizah best 😍

      Delete
  11. Best novel ni tapi novel ni novel pinjam hehe

    ReplyDelete
  12. saya rasa saya pernah baca novel ni dulu2 tapi tak berapa nak ingat sangat, drama tu pulak saya tak tengok. btw, your review sangat marvelous (thumbs up)

    ReplyDelete
  13. sy bc sikit je part dlm novel ni selebihnya sy tgk drama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy layan drama bnyk kali berbanding baca novel CKDA 😂

      Delete

Assalamua'laikum
Jangan lupa tinggalkan jejak anda di sini

 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb